קרדיט תמונה: freepik

מה זה טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)?

טיפול CBT הינו שילוב של טיפול קוגניטיבי יחד עם טיפול התנהגותי. הטיפול מתרכז ברעיון שכדי ליצור מהפך בקרב המטופל, צריך לשנות אצלו את כל תפיסת המציאות ובמקביל ללמד אותו לתרגל שיטות התנהגויות חדשות וכך למעשה, ליצור דפוס חשיבה חדש לצד שינוי דרכי הפעולה. טיפול זה הינו קצר ויעיל והוא מתמקד ב"כאן ועכשיו" – בקשיים, במצוקות ובדפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים שיכולים לגרום להפרעות רגשיות – בשונה מהתרכזות באירועים שקרו בעבר ובניתוח המשמעותיות שלהם, כמו שבד"כ נעשה בטיפול דינאמי. טיפול CBT מסייע ליצור תפיסה בריאה באמצעות תרגול משימות טיפוליות שהמטרה שלהן תעלה את הביטחון העצמי, תפחית את הצורך בשליטה ותחושת מושלמות, תפחית מחשבות לא טובות ולא מועילות וגם לא נכונות ותחזיר תדירות של עוצמת הרגשות לרמה נורמלית. הטיפול יכול להתמשך בין שלושה חודשים לחצי שנה.

מה זה טיפול קוגניטיבי?

קוגניציה –  (הכרה) טיפול הכרתי, משמע, טיפול שמתמקד בצורת החשיבה ומנסה לשנות את הצורה בה האדם תופס וחווה את החוויות והסיטואציות השונות בחייו –  על ידי זיהוי המחשבות המטרידות שחולפות לו בראש בסוף כל חוויה או בסמוך אליה, שינוי הפירוש שיוענק למחשבות האלה והחלפה שלהן בכאלה שהן הרבה יותר מעצימות ומועילות לו – כך ניתן למנוע את המצוקה והתגובה הקשה שתתלווה למחשבות הבעייתיות הללו. טיפול בחרדות בשיטת CBT מתבסס על כך שכל תגובה שלנו למה שקורה מסביב תבוסס על תוכן מחשבתי פנימי של כל אחד מאתנו, עליו אפשר להשפיע ואותו אפשר לשנות, גם אם המצב החיצוני נותר בעינו.

השיטה נעזרת בכלים כמו – שיחות, בהן יעזור המטפל למטופל להבחין בתכנים הפנימיים הבעייתיים שהתקבעו בו לאורך חייו שמבוססים לרוב על פחדים וחוויות של פעם ולא על המציאות הקיימת. הוא ילמד לבחון את הפרשנות וכל תגובה שלו ולנתח אותם בצורה שתאפשר לתקן את המחשבה בהווה באמצעות פירוש אובייקטיבי ומתאים יותר.

מה זה טיפול התנהגותי?

טיפול התנהגותי יחתור לשינוי דפוסי ההתנהגות שגרומים לנו נזק – חיזוק של התנהגויות מועילות והכחדה של ההתנהגות שלא עוזרת לנו, מזיקה ופוגעת באיכות חיינו וביום יום שלנו, והחלפה שלהם בדפוסי התנהגות הרבה יותר מועילים שמתאימים גם למציאות. דפוסי התנהגות בעייתיים הינם דפוסים שיכולים להוביל למצבים שיעוררו חרדה ולעומת זאת ימנעו ממקרים נורמטיביים בעקבות חרדה או פוביה שונה, דפוסים אלו יכולים גם לפגוע באיכות החיים של אותו אדם ולגרום לו נזק בכל התנהלות החיים התקינה שלו. הטיפול ההתנהגותי מתבסס על תיאורית – "התנהגותנות" שמסבירה כי דפוסי התנהגות שמזיקים הם לרוב תוצר של הרגלי חיים מעוותים וחוויות אישיות ורגשיות שהמקור שלהם הוא בעבר שלנו. 

נדגיש כי התיאוריה הזו שעומדת בבסיס הטיפול ההתנהגותי מתאימה למציאות של היום ואלסטית הרבה  יותר מפעם. במסגרת טיפול התנהגותי יעשה שימוש המטפל במנעד של טכניקות כמו – "טיפול בחשיפה", במסגרת טיפול זה ייחשף המטופל, לאט ובפיקוח למקרים שזוהו אצלו כגורמי חרדה. המטופל יקבל כלים על מנת ללמוד איך לשלוט בחרדה ולהצליח להתמודד עם מקרים שיובילו אליה (כמו תרגילי חשיבה, נשימות, הרפיה וכולי). הטיפול הינו הדרגתי ויותאם לכל מטופל בצורה ספציפית.

 

שתפו פוסט זה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

היתרונות של פיזיותרפיה לספורטאים

פיזיותרפיה יכולה לעזור לספורטאים לשפר את הביצועים שלהם על ידי טיפול בכל הבעיות הבסיסיות שעשויות להשפיע על היכולות שלהם. על ידי התמקדות בכוח, גמישות ומכניקת הגוף הכללית, פיזיותרפיה יכולה לעזור לספורטאים למקסם את הפוטנציאל שלהם ולמנוע פציעות.

ביטוח
בלוג

שקט נפשי למקצוענים – היתרונות של ביטוח אחריות מקצועית

תארו לעצמכם את החופש לרדוף אחר התשוקות המקצועיות שלכם, ללא מגבלות על ידי האפשרות הרודפת של תביעות משפטיות והפסדים כספיים. ביטוח אחריות מקצועית הוא מגדלור של ביטחון בעולם ההתדיינות של ימינו, המציע רשת ביטחון למי שמנווט במים הבוגדניים של הקריירה שלו. זהו שומר שקט, מגן משגיח מפני טעויות והשמטות בלתי צפויות שיכולות להתרחש בכל מסגרת מקצועית. בתוך האינטראקציות המורכבות והציפיות הגבוהות של הלקוחות, גם אנשי המקצוע הקפדניים ביותר נמצאים בסיכון. אבל עם הביטוח הנכון, יש תחושה עמוקה של רוגע בתוך הכאוס – הבטחה להגנה כאשר סערות של אתגרים משפטיים מאיימות לפרוץ את חומות המוניטין שהרווחת בעמל רב.

סוכרת
בלוג

ההשפעה של אימון אירובי על ניהול סוכרת: סקירה מקיפה

אימון אירובי הוכר כמרכיב חשוב בניהול סוכרת, עם יתרונות משמעותיים עבור אנשים עם סוכרת סוג 1, סוכרת סוג 2 וטרום-סוכרת. סקירה מקיפה זו שואפת לחקור את ההשפעה של אימון אירובי על ניהול סוכרת, כולל השפעתו על בקרת הסוכר בדם, תסמיני טרום סוכרת, תזונה ומניעת סיבוכי סוכרת.